Plastic, blik en drankpakken (PMD)

Plastic verpakkingen (zoals plastic flessen, flacons, folies en zakken), blik (zoals drinkblikjes en conservenblikken) en drinkpakken (zoals van sappen en zuivel) noemen we ook wel PMD. Al het PMD mag in de welbekende plastic zak.

Weten wat er in de pmd-zak mag? Bekijk onderstaand filmpje, download de HVC-app of kijk op hvcgroep.nl/plastic-blik-drinkpakken.

Op de Afvalkalender leest u waar en wanneer HVC het afval ophaalt.

Aanbieden van PMD-zakken

U vindt in heel de gemeente aan palen of lichtmasten kroonringen waar u PMD-zakken aan kunt hangen. Hang de zak(ken) met PMD tussen donderdagavond en vrijdagochtend 07.30 uur aan de daarvoor bestemde kroonringen. Zo kan ongedierte niet of moeilijk bij de zakken komen. HVC haalt de zakken op.

PMD-afvalzakken gratis afhalen
  • PMD-afval verzamelt u in de daarvoor bedoelde plastic zakken die u gratis kunt aanvragen via
    • de HVC webshop
    • via de klantenservice van HVC 0800-0700
    • het gemeentehuis
    • supermarkten in Hendrik-Ido-Ambacht
    • bij milieustraat Noordpolder

Supermarkten met gratis PMD afvalzakken

De Plus Louwersplein 27-33
Jumbo De Schoof 120
Lidl De Schoof 68
Dirk Sophiapromenade 78
AH Hoog Ambacht Sophiapromenade 14
AH Reeweg Reeweg 88

Veel gehoorde tips, vragen en opmerkingen over PMD

We krijgen regelmatig tips en vragen over hoe de gemeente Ambacht PMD inzamelt. Een reactie op vaak gemaakte opmerkingen en veel gestelde vragen.

Waarom kiest de gemeente voor bronscheiding?

Bronscheiding, dus als u thuis PMD scheidt, zorgt voor de beste kwaliteit. Hierdoor is het PMD goed te recyclen. Daarbij is bronscheiding voor Hendrik-Ido-Ambacht goedkoper dan nascheiding, waarbij de afvalverwerker het PMD scheidt nadat het bij u is opgehaald.
Belangrijk om te weten is ook dat met nascheiding alléén plastic, blik en drinkpakken gerecycled kunnen worden. Andere 'stromen' zoals gft-e, papier, en textiel moeten brongescheiden worden ingezameld om te kunnen recyclen.

Waarom PMD-inzameling met zakken?

Ambacht zamelt al jaren PMD in met zakken. Om dit beter te faciliteren heeft de gemeente dit jaar kroonringen laten ophangen en worden de zakken wekelijks opgehaald.
Inzameling in doorzichtige zakken zorgt voor de beste kwaliteit van het PMD, waardoor het goed te recyclen is. Dit komt doordat de mannen en vrouwen van HVC die het PMD ophalen vervuiling in de zakken door ander afval direct kunnen zien en zij deze zakken er gelijk uithalen.

De kroonringen hangen te hoog voor mensen in een rolstoel en mensen die slecht ter been zijn

Elk beroep heeft Arbo-regels. Dit zijn regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van werknemers en zelfstandig ondernemers te beschermen.
In de Arbo-regels voor de mannen en vrouwen van HVC die het PMD ophalen staat dat de kroonringen op ongeveer 1.20 meter moeten hangen. Dit is een wettelijk vereiste waar we ons aan moeten houden.
Kent u iemand voor wie de kroonring lastig bereikbaar is, bied dan aan om een handje te helpen.

Door de zakken is er minder ruimte op de stoep voor kinderwagens en rolstoelen

Als een kroonring tussen donderdagavond en vrijdagochtend volhangt met zakken is er even minder ruimte op de stoep. Dit kan lastig zijn voor inwoners met een kinderwagen of een rolstoel. Door genoeg kroonringen op te hangen en deze een beetje te verspreiden, proberen we overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Zijn er plekken waar het echt niet goed gaat, meld dit dan. Per locatie kijken we hoe we de situatie kunnen verbeteren.

Kan de gemeente de PMD-zakken vaker ophalen?

Tot dit jaar werden de PMD-zakken 1 x in de 2 weken opgehaald. Sinds 1 januari 2023 is dit verhoogd en worden de zakken iedere week opgehaald. Het nog vaker ophalen van PMD-zakken leidt tot flink hogere inzamelkosten. Én op nog meer dagen méér zakken in het straatbeeld.

Kan de gemeente op de plekken waar ondergrondse containers stonden ondergrondse PMD-containers plaatsen?

Om twee redenen is er niet gekozen voor ondergrondse PMD-containers:

• Inzameling in doorzichtige zakken zorgt voor de beste kwaliteit van PMD, waardoor het goed te recyclen is. Bekend is dat de kwaliteit van PMD die in ondergrondse containers wordt ingezameld slechter is doordat inwoners ook ander afval in de containers gooien. Dat PMD moet dan alsnog verbrand worden, wat leidt tot dubbele kosten én slecht is voor het milieu.
  • Inzamelen met ondergrondse containers is een stuk duurder dan inzameling met zakken. De prijs van een geschikte container, het regelmatig schoonspuiten van de containers en de jaarlijkse onderhoudsbeurt zijn extra kosten die doorberekend moeten worden in de afvalstoffenheffing.

Waarom geen bak-aan-huis voor PMD?

We kunnen mini-containers gebruiken om PMD in te zamelen. Maar ook hier zitten nadelen aan. Want bewoners moeten deze bak-aan-huis in hun voor- of achtertuin zetten en niet iedereen wil dit. Daarbij zorgt een extra mini-container in de tuinen en langs de weg ook voor een minder mooi beeld van de openbare ruimte. En ook bij deze manier van inzamelen wordt de kwaliteit van het ingezamelde PMD slechter dan met een zakkeninzameling.

Waarom zet de gemeente de verzamelcontainers niet terug?

Ook bij inzameling met verzamelcontainers is de kwaliteit van PMD een stuk minder goed, doordat inwoners ook ander afval in de containers gooien. Dit PMD moet dan alsnog verbrand worden, wat leidt tot dubbele kosten én slecht is voor het milieu.

Kunnen er extra kroonringen opgehangen worden?

In de meeste straten hangen meerdere PMD-kroonringen. Zo kan elke inwoner op een redelijke afstand een PMD-kroonring gebruiken. Mist u ergens een kroonring of heeft u een tip waar we een extra kroonring kunnen ophangen, stuur een e-mail naar duurzaam@h-i-ambacht.nl.