Wmo - ondersteuning bij zelfstandig leven
Het doel van de Wmo is 'mee blijven doen'. Hier ziet u welke mogelijkheden gemeente Hendrik-Ido-Ambacht daarvoor biedt.
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht vindt het belangrijk dat volwassen Ambachters zoveel mogelijk zelfstandig en volwaardig kunnen leven, werken, wonen en meedoen. Dat bepaalt namelijk in grote mate hoe gelukkig mensen zich voelen. Soms lukt het niet zelfstandig te functioneren, dan is ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld door ziekte en/of een beperking.
Ondersteuning
Verkeert u in zo'n situatie, dan kunt u misschien ondersteuning krijgen van familie, mensen uit uw omgeving, Sophia Sociaal Team of andere organisaties. Is dat niet mogelijk, dan kunt u misschien een 'maatwerkvoorziening' volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) krijgen. Met maatwerkvoorziening bedoelen we een (gedeeltelijke) oplossing van uw probleem of problemen. Bijvoorbeeld een traplift, een scootmobiel en huishoudelijke hulp.
Algemene en maatwerkvoorzieningen
In Hendrik-Ido-Ambacht wordt lichte steun, algemene voorzieningen genoemd, geregeld via Sophia Sociaal Team. Zwaardere vormen van ondersteuning, fysieke hulpmiddelen en aanpassingen van uw woning noemen we maatwerkvoorzieningen. Die worden voor gemeente Hendrik-Ido-Ambacht uitgevoerd door Sociale Dienst Drechtsteden. Voor dit soort voorzieningen heeft u een 'indicatie' nodig, een officiële aanwijzing waarop staat welke voorziening u nodig hebt. Ook de indicatie wordt geregeld via Sociale Dienst Drechtsteden, nadat de dienst een Wmo-melding van u heeft ontvangen. Hierop volgt een 'keukentafelgesprek', een consulent van Sociale Dienst Drechtsteden bespreekt uw situatie en de mogelijkheden bij u thuis. U krijgt hiervan een verslag. Daarna kunt u officieel om een maatwerkvoorziening vragen.
Zelf klein deel betalen
Maakt u gebruik van een of meer maatwerkvoorzieningen, dan betaalt de gemeente het grootste deel van de kosten daarvoor. U betaalt maandelijks een bepaald bedrag aan eigen bijdrage voor iedere maatwerkvoorziening. Die is in 2023 € 19,- per maand. Dat bedrag wordt geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Voor specifieke maatwerkvoorzieningen kan een extra eigen bijdrage worden gevraagd. Die worden niet door het CAK geïnd, maar door (informatie volgt).
Enkele vormen van ondersteuning
Ja, dat kan. Op de website van Sociale Dienst Drechtsteden vindt u informatie daarover.
Ja, dat kan. Als u een indicatie heeft, kunt u gebruik maken van de was-en strijkservice Drechtsteden. Uw vuile was wordt aan huis opgehaald. Daarna wordt die gemerkt. U krijgt de was binnen drie werkdagen schoon, droog, gestreken en gevouwen terug. Op de site wast-h-i-ambacht.nl vindt u meer informatie.
Kunt u niet zelfstandig reizen met eigen of openbaar vervoer, dan zijn er andere mogelijkheden. bijvoorbeeld een scootmobiel, een driewielfiets of vervoer met de Drecht- en Wijkhopper. Informatie hierover vindt u op de website van Sociale Dienst Drechtsteden
Maakt u gebruik van de Wijk- en Drechthopper, dan betaalt u € 19,- per maand. Reist u tijdens daluren, dan betaalt u 0,108 cent met kilometer, tijdens piekuren 0,155. U kunt maximaal 1.500 kilometer per jaar reizen met de Wijk- en Drechthopper.
Ja, als u langer zelfstandig kunt wonen in uw woning als daar iets aan veranderd wordt, betaalt in veel gevallen de gemeente een groot deel van die kosten. Informatie hierover vindt u op de website van Sociale Dienst Drechtsteden.
U betaalt een eigen bijdrage van € 19,- per maand.
Ja, als u zich niet goed kunt verplaatsen in uw woning en daarbuiten, dan kunt u waarschijnlijk een rolstoel of ander hulpmiddel gebruiken. Informatie hierover vindt u op de website van Sociale Dienst Drechtsteden.
U betaalt een eigen bijdrage van € 19,- per maand.
Ja, in veel gevallen wel. Lukt het u niet om zelf als bijvoorbeeld vrijwilligers ergens aan de slag te gaan, dan kan dagbesteding zinvol zijn. U doet dan structurele activiteiten onder begeleiding van een professional. Dat kan nadat u een indicatie heeft gekregen van Sociale Dienst Drechtsteden. Informatie over dagbesteding vindt u op de website van Sociale Dienst Drechtsteden.
Voor de meeste voorzieningen kunt u kiezen voor zorg in natura of een persoonsgebonden budget (pgb). Bij zorg in natura bepaalt de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar uit welke zorgorganisatie u kunt kiezen. Bij een pgb koopt u zelf zorg in. U kunt een pgb en zorg in natura combineren. Informatie hierover vindt u op de website van Sociale Dienst Drechtsteden.
Veel informatie over zorg en ondersteuning vindt u op deze website onder Ambacht Sociaal.
U kunt ook informatie vinden op de website van
Sophia Sociaal Team
Het CAK
CIZ
Kennisloket thuis in blijvende zorg
Is bovenstaande informatie onvolledig, onduidelijk of heef u suggesties voor verbetering, neem dan alstublieft kunt u contact opnemen met dhr. F.J. Alkema, senior beleidsmedewerker Wmo van de gemeente. De heer Alkema is telefonisch bereikbaar via 078 770 2620 en per e-mail via f.alkema@h-i-ambacht.nl.