Geboorteaangifte

U doet digitaal de geboorteaangifte. Lukt dit niet? Dan bent u op afspraak welkom in de gemeentewinkel.   

Bent u vader of moeder geworden? Van harte gefeliciteerd! De geboorte van uw kind geeft u binnen 3 dagen aan in de gemeente waar het kind is geboren. In Hendrik-Ido-Ambacht is het mogelijk om digitaal de geboorteaangifte te doen. Daarvoor hoeft u de deur niet uit. Ons digitale loket is 24 uur per dag open. Bekijk wanneer u aangifte van geboorte kunt doen (pdf, 116 kB).

U kunt digitaal geboorteaangifte doen als:

  • tenminste 1 van beide ouders de Nederlandse nationaliteit heeft
  • u DigiD hebt (van beide ouders als zij niet getrouwd zijn of geen registratie partnerschap hebben)
  • u een ondertekende geboorteverklaring van verloskundige of arts hebt
  • u vóór de geboorte een akte van erkenning hebt laten opmaken, wanneer de ouders niet getrouwd zijn of geen registratie partnerschap hebben
  • beide ouders in dezelfde woongemeente wonen

U doet persoonlijk aangifte aan de balie als uw kindje levenloos geboren is. De aangifte hiervoor kan niet digitaal. 

Digitaal geboorteaangifte doen (duidelijk per stap beschreven) 

Door de aangescherpte maatregel rondom het coronavirus is het Geboortecentrum Rhena gesloten.
 

Afhandeling

Wij controleren uw aangifte en maken een akte op. Als u in Hendrik-Ido-Ambacht woont, krijgt u van ons een brief op het woonadres van het kind. Daarin leest u met welke gegevens wij uw kind hebben opgenomen in onze Basisregistratie personen (BRP) en het Burgerservicenummer. Wij geven u namens de Gemeente Alblasserdam graag een kraamcadeautje. U krijgt daarvoor een brief thuisgestuurd waarmee u het cadeautje na 1 juli bij het gemeentehuis mag ophalen. 

Woont uw kind in een andere gemeente? Dan krijgt u van de woongemeente deze informatie thuis gestuurd. Dit kan enkele dagen duren. 

Geboorteaangifte aan de balie

Kunt u geen digitale aangifte van geboorte doen? Dan bent u alleen op afspraak welkom op het Gemeentekantoor. U neemt van beide ouders een geldig identiteitsbewijs mee, en de verklaring van geboorte. De geboorteakte maken wij direct op.

Afspraak maken geboorteaangifte

Wie doet aangifte

De vader is verplicht aangifte te doen. Is de vader verhinderd of is er geen vader? Dan mag u aangifte doen als:

  • u de moeder van het kind bent
  • u bij de geboorte aanwezig was
  • het kind in uw woning is geboren
  • u het hoofd of een gemachtigde bent van het ziekenhuis of de inrichting waar het kind is geboren
Meebrengen bij geboorteaangifte
  • geldige identiteitsbewijzen van beide ouders (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • afschrift van de erkenningsakte
  • uw trouwboekje voor het bijschrijven (niet verplicht)

Bij een kind geboren binnen een huwelijk/registratie partnerschap tussen 2 vrouwen, met een onbekende donor, brengt u ook mee:

  • de donorverklaring van Stichting Donorgegevens of
  • een erkenningsakte
Moeder is niet getrouwd of geregistreerd partner

Als moeder niet getrouwd is of geen registratie partnerschap heeft, vermelden wij alleen de moeder in de akte. Als beide ouders voor de geboorte een akte van erkenning hebben laten opmaken, nemen wij beide ouders op. Bij het 2e kind uit uw relatie mag moeder een schriftelijke verklaring van erkenning meegeven bij de aangifte. We nemen na de aangifte van geboorte ook direct de erkenning op.

Meer leest u op onze pagina Erkenning .

Achternaam kind

Als ouders getrouwd zijn of een registratie partnerschap hebben, krijgt uw kind automatisch de achternaam van vader. U mag ook kiezen voor de achternaam van moeder. Daarvoor maakt u samen de akte van naamskeuze op. Dit doet u vóór de geboorte of tijdens de geboorteaangifte aan de balie van uw gemeente. U mag 1x de achternaam kiezen. De achternaam voor uw 1e kind (automatisch of gekozen) geldt voor alle volgende kinderen uit uw relatie.

Meer informatie over het kiezen van de naam leest op de website van de Rijksoverheid.

Kind in buitenland geboren

Is uw kind in het buitenland geboren en komt hij/zij in Nederland wonen? Dan schrijven wij uw kind in met de gegevens zoals op de geboorteakte vermeldt staan. Deze 1e inschrijving doet u in de gemeente waarin uw kind komt te wonen

Meer informatie leest u op de pagina Inschrijven vanuit het buitenland.

Registratie levenloos geboren kind

Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij proberen u daarom bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen.

Aangifte doen

U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. Tijdens de aangifte maken wij de akte van een levenloos geborene op. De akte is een officiële erkenning dat uw kind geboren is. 

Uw kind is lang geleden levenloos geboren

Als u toen geen aangifte hebt gedaan mag u dit alsnog doen; het hoeft niet. Is uw kind geboren in Hendrik-Ido-Ambacht? Dan belt u 14 078. We kijken of er misschien toch al een akte bestaat of wat u moet doen om de akte te laten opmaken.
Is er wel een akte van uw kind maar heeft uw kind geen voornaam? Dan passen wij de bestaande akte voor u aan. U maakt daarvoor een afspraak via ons telefoonnummer 14 078. 

Uw kind opnemen in de Basisregistratie Personen (BRP)

Is uw kind in Nederland levenloos geboren en wilt u uw kind laten opnemen in de BRP? Dan vraagt u dat voor uzelf aan in de gemeente waar u woont. Als uw partner dit ook wilt, vraag hij/zij dit ook zelf aan. U hebt daarvoor de akte van levenloos geboren kind van de burgerlijke stand nodig. Het opnemen in de BRP is niet verplicht. Als u zich achteraf bedenkt, kunnen wij op uw verzoek deze registratie verwijderen.

Na de opname in de BRP ziet u via MijnOverheid.nl de naam van uw kind. Deze naam staat ook vermeld een uittreksel van de BRP.

Wetgeving

U leest meer op de website van de Rijksoverheid: aangifte levenloos geboren kind en opname levenloos geboren kind in BRP.

Heeft u vragen?

Stel deze dan via het webformulier hieronder. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een antwoord van ons.