Paspoort en identiteitskaart

Vanaf donderdag 29 juli om 11.30 uur tot en met vrijdag 30 juli kunt u geen aanvraag voor een paspoort of identiteitskaart doen. Ook geen spoedaanvraag. We verrichten dan werkzaamheden aan ons systeem. 

Alleen als uw paspoort of identiteitskaart korter dan 1 maand geldig is kunt u een afspraak maken. Onze dienstverlening is door de coronamaatregelen aangepast. Lees wat dit voor u betekent.

U vraagt een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) persoonlijk aan bij de balie van de gemeente. Ook kinderen moeten persoonlijk bij de aanvraag aanwezig zijn.

Afspraak maken voor:

Op dit moment is het erg druk met aanvragen. Mogelijk zijn alle tijden voor afspraken volgeboekt. Als het kan voegen we tijden toe. Kijk regelmatig of er een tijd beschikbaar is. Telefonisch maken wij alleen afspraken voor een spoedaanvraag.

Aanvragen Paspoort Aanvragen ID-Kaart 

Afhalen Paspoort Afhalen ID-kaart    

Geldigheid

  • 18 jaar of ouder: document is 10 jaar geldig
  • jonger dan18 jaar: document is 5 jaar geldig

Kosten

kosten
paspoort vanaf 18 jaar € 74,75
paspoort tot en met 17 jaar € 56,55
2e paspoort (2 jaar geldig) € 56,55
identiteitskaart vanaf 18 jaar  € 64,00
identiteitskaart tot en met 17 jaar  € 32,90
zakenpaspoort (66 pagina's) vanaf 18 jaar / tot en met 17 jaar € 74,75 / € 56,55
thuisbezorgen per paspoort of identiteitskaart € 4,95
spoedaanvraag € 50,90 extra

U betaalt direct bij aanvraag. Liever pinnen dan contant.

Afhandeling

  • 5 werkdagen
  • met spoed: één werkdag aanvragen vóór 15.00 uur)
Meenemen bij de aanvraag
  • alle paspoorten en/of ID-kaarten die u nog heeft en die nog niet door de gemeente ongeldig zijn gemaakt
  • goed lijkende pasfoto in kleur, niet ouder dan 6 maanden (geen schoolpasfoto). Let op de pasfoto-eisen

Vraagt u een paspoort of ID-kaart voor uw kind aan? Lees dan op de pagina 'Paspoort of ID-kaart voor kinderen' waar u rekening mee moet houden.

Afhalen, bezorgen en huisbezoek

Iedereen haalt zijn of haar nieuwe paspoort of ID-kaart zelf op. U maakt voor het afhalen een afspraak.

Afspraak maken afhalen Paspoort  Afspraak maken afhalen ID-kaart

Bij het afhalen neemt u mee:

  • uw afhaalbewijs
  • uw oude paspoort en/of ID-kaart

Thuisbezorgen

Wij bezorgen uw nieuwe document ook bij u thuis of op het werk, binnen heel Nederland. We bezorgen niet op de Waddeneilanden. Meer informatie leest u op de pagina Bezorgen paspoort of identiteitskaart

Huisbezoek

U kunt een huisbezoek aanvragen als u door een lichamelijke beperking niet naar het Stadskantoor kunt komen. Wij komen dan bij u thuis voor de aanvraag van de Nederlandse identiteitskaart. Op de pagina Huisbezoek aanvragen voor identiteitskaart leest u meer.

Identiteitskaart mét inlogfunctie

ID-kaarten hebben vanaf 4 januari 2021 een extra functie. Kijk op www.digid.nl en de website van de Rijksoverheid leest u meer over de vernieuwde identiteitskaart voor meer informatie.

Spoedaanvraag

Heeft u uw paspoort of identiteitsbewijs snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Dit doet u vóór 15.00 uur. De volgende werkdag tijdens onze openingstijden ligt het document voor u klaar. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 50,90 extra.

Wanneer uw vorige document kwijt of gestolen is, is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk. De medewerker aan de balie spreekt dan met u af wanneer u uw document kunt ophalen.

Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkomt u misbruik van uw identiteitsbewijs. Dit kan online (met DigiD) ​​​​​​. Als u direct een nieuw identiteitsbewijs aanvraagt, kunt u aan de balie van de Gemeentewinkel een verklaring van vermissing doen. Maak daarvoor een afspraak.

Paspoort of identiteitskaart teruggevonden

Uw 'vermiste' document is niet meer geldig. U levert uw of het gevonden document wel in bij de gemeente. 

Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen in het buitenland

Doe aangifte van de vermissing bij de plaatselijke politie. U vraagt met dat proces verbaal een noodpaspoort aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Als u daarna bij de gemeente een nieuw document aanvraagt, levert u het noodpaspoort in. Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Heeft u vragen?

Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.