Uittreksel basisregistratie personen (BRP)

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Door het coronavirus werken wij alleen op afspraak. Onze dienstverlening is door de coronamaatregelen aangepast. Lees wat dit voor u betekent.

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht staat ingeschreven als inwoner.

U vraagt eenvoudig online een uittreksel met uw persoonsgegevens aan.

Kosten en afhandeling

Een uittreksel kost € 11,45 
Een uittreksel op werkdagen voor 13.00 uur besteld, heeft u de volgende werkdag via de post in huis!
Door de aangepaste dienstverlening kan het mogelijk iets langer duren. 

Online regelen

Uittreksel BRP aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig) 

Lukt dit niet? Dan belt u 14 078. 

Bewijs van in leven zijn en attestatie de vita

Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita bewijst u dat u in leven bent op het moment van afgifte. U heeft het bewijs nodig voor bijvoorbeeld pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties.

Bewijs van in leven zijn

  • is een uittreksel in het Nederlands uit de basisregistratie personen (BRP)
  • is alleen geldig binnen Nederland
  • kost € 11,45
  • is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds meeneemt
  • u vraagt dit uittreksel eenvoudig online aan (u heeft hiervoor hiervoor DigiD nodig) 

Uittreksel BRP aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)

Attestatie de vita

  • is een internationaal model in meer talen
  • vraagt u persoonlijk aan bij de balie van de gemeente
  • is geldig in het buitenland
  • kost € 14,-
  • is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds/uitkeringsinstanties vanuit het buitenland meeneemt

U betaalt direct bij aanvraag. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.

Voorkom wachten, maak een afspraak!

Afspraak maken attestatie de vita 

Bewijs van Nederlanderschap

Met een bewijs van Nederlanderschap toont u dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U vraagt het bewijs online aan  . Voor de online aanvraag heeft u DigiD nodig. Kosten: € 11,45.

Uittreksel aanvragen (u heeft hiervoor DigiD nodig)

Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:

  • een volledig ingevulde machtiging (pdf, 239 kB) met datum en uw handtekening
  • uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
  • de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee

U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Akte/uittreksel nodig voor buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van Rijksoverheid

  • een apostille regelt u bij de rechtbank van de gemeente waar u het bewijs ophaalt (of de rechtbank waaronder die gemeente valt)
  • een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
  1. de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
  2. ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
  3. ambassade van het betreffende land in Nederland

U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.

Heeft u vragen?

Op de website van de Rijksoverheid kunt de video 'Wat is de Basis Registratie Persoonsgegevens' downloaden. Heeft u andere vragen, vul dan het contactformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een antwoord van ons.