Alcoholwetvergunning

Als u alcohol verkoopt of schenkt in uw zaak, hebt u een alcoholwetvergunning nodig. Deze vergunning heette vroeger de drank- en horecawetvergunning. Ook als u alcohol verkoopt in een slijterij, een vereniging of stichting bent waar (zwak) alcoholhoudende drank geschonken wordt, hebt u een alcoholwetvergunning nodig. Verkoopt u eten en of alcohol wat direct in uw inrichting genuttigd kan worden, dan hebt u waarschijnlijk ook een exploitatievergunning (verwijzing) nodig. Bijvoorbeeld als u een horecabedrijf wilt beginnen of overnemen. Wilt u tijdens een evenement tijdelijk (zwak) alcoholhoudende drank verkopen? Dan hebt u een ontheffing nodig. Informatie over deze ontheffing vindt u op Alcoholwet ontheffing (schenken van zwak alcoholhoudende dranken).

Hoe vraag ik een vergunning aan?

U maakt een afspraak voor een gesprek met team Vergunningverlening & Handhaving van gemeente Hendrik-Ido-Ambacht via telefoonnummer 14 078. U neemt naar het gesprek alle documenten mee die nodig zijn voor de aanvraag. Die documenten vindt u onder de vraag "Wat stuur ik mee?".

Wat kost de aanvraag?

Het in behandeling nemen van uw aanvraag voor een alcoholwetvergunning kost:

  • voor het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf € 315,--
  • wijzigen van bestaande vergunning  (bijvoorbeeld de inrichting) € 92,40
  • voor het wijzigen van leidinggevenden op de drank- en horecavergunning € 62,90
Wat stuur ik mee?

Wanneer u een commercieel bedrijf start levert u de volgende documenten aan:

  • het aanvraagformulier Alcoholwetvergunning wijzigen/aanvragen model A
  • Per leidinggevende: de bijlage behorende bij model A      
  • een kopie van het identiteitsbewijs (rijbewijs voldoet niet);
    • diploma Sociale Hygiëne (origineel tonen); 
    • een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie;
    • arbeidsovereenkomst
  • een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken (niet ouder dan drie maanden);
  • een huur-, pacht- of koopovereenkomst van het pand;
  • gegevens van de capaciteit van de mechanische ventilatie;
  • plattegrond met aanduiding van de maten (schaal 1:100);
  • een volledig ingevuld en ondertekend Formulier Wet Bibob en Vergunningen, inclusief bijlagen.

Paracommercieel horecabedrijf

Als u een paracommercieel horecabedrijf start of overneemt levert u de volgende documenten aan:

  • het aanvraagformulier Alcoholwetvergunning aanvragen/wijzigen model B  
  • per leidinggevende:
    • de bijlage behorende bij model B;
    • een kopie van het identiteitsbewijs (rijbewijs voldoet niet);
    • diploma Sociale Hygiëne (origineel tonen); 
    • een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie.
  • een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken (niet ouder dan drie maanden);
  • een huur-, pacht- of koopovereenkomst van het pand; gegevens van de capaciteit van de mechanische ventilatie;
  • plattegrond met aanduiding van de maten (schaal 1:100);
  • bestuursreglement waarin beschreven is wat de regels zijn rondom alcoholgebruik;
  • lijst van namen van de barvrijwilligers
Wanneer wijzig ik mijn vergunning?

Als er een wijziging optreedt bij de leidinggevenden, moet u dit melden. U kunt de wijzigingen doorgeven met het aanvraagformulier wijziging leidinggevenden Alcoholwet

Wetgeving

De volgende wetgeving is van toepassing: