Exploitatievergunning horeca

Wilt u een horecabedrijf beginnen of overnemen? Vraag dan om een exploitatievergunning aan de gemeente. Deze vergunning geldt voor de eigenaar en voor het pand.

Bent u van plan alcoholhoudende drank te verkopen die in of direct om uw horecazaak gedronken kunnen worden, dan heeft u ook een drank- en horecavergunning nodig. Informatie daarover vindt u op Drank- en horecavergunning aanvragen

Hoe vraag ik een vergunning aan?

U maakt een afspraak voor een gesprek met team Vergunningverlening & Handhaving van gemeente Hendrik-Ido-Ambacht via telefoonnummer 14078. U neemt naar het gesprek alle documenten mee die nodig zijn voor de aanvraag. Die documenten vindt u onder de vraag "Wat stuur ik mee?".

Wanneer heb ik (g)een vergunning nodig?

U hebt geen exploitatievergunning nodig als u een van de onderstaande inrichtingen wilt starten/overnemen:

  • automatieken;         
  • broodjeszaken        
  • croissanteries;         
  • koffiebars;         
  • lunchrooms;          
  • ijssalons;          
  • tearooms; 
  • inrichtingen die worden geëxploiteerd door para-commerciële rechtspersonen.

Begint u een andersoortige horecazaak zoals een restaurant, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis, kantine of clubhuis of nemet u er zo een over, dan hebt u een exploitatievergunning nodig.

Hoe lang duurt het?

Binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag laten wij u weten of u de vergunning krijgt.

Wat kost de aanvraag?

Het in behandeling nemen van uw aanvraag voor een exploitatievergunning kost:

  • voor het exploiteren van een horecabedrijf € 130,-        
  • voor het wijzigen van leidinggevenden op de exploitatievergunning €36,10
  • voor het exploiteren van een terras €36,10
Wat stuur ik mee?
  • Ondertekend aanvraagformulier ''Exploitatievergunning" ·   
    Per leidinggevende:
                        o   een kopie van het identiteitsbewijs (rijbewijs voldoet niet);
                        o   een Verklaring Omtrent het Gedrag;
                        o   een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie;
                        o   arbeidsovereenkomst.
  • een plattegrond met aanduiding van de maten schaal 1:100 (inclusief de functie en oppervlakte aangegeven);
  • een plattegrond van het terras op schaal 1:100 (inclusief de maten aangegeven);
  • een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden);
  • een huur- pacht- of koopovereenkomst van het pand;
  • een volledig ingevuld en ondertekend Formulier Wet Bibob en Vergunningen, met bijlagen.

Let op: U moet uw Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen bij de gemeente waar u woonachtig bent. Met het aanvraagformulier VOG en kopie van uw legitimatiebewijs kunt u de verklaring uw gemeente aanvragen. De uiteindelijke verklaring wordt door het Ministerie van Veiligheid en Justitie naar uw huisadres toegestuurd. Deze verklaring is nodig voor uw aanvraag exploitatievergunning.

Wanneer wijzig ik mijn vergunning?

Als er een wijziging optreedt bij de leidinggevenden, moet u dit melden. Voor het doorgeven van de wijziging kunt u het aanvraagformulier melding bijschrijven leidinggevenden exploitatievergunning downloaden. Vervolgens verstuurt u het ingevuld en ondertekend formulier naar apv@h-i-ambacht.nl. U kunt het formulier ook per post zenden, dan aan: Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Team Vergunningverlening & Handhaving, Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht.

Wetgeving

De volgende wetgeving is van toepassing: