Gehandicaptenparkeerkaart

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Moet u toch naar de Gemeentewinkel? Maak dan een afspraak. 

Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor. 

Als u door een ziekte of handicap niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als u niet zelf kunt rijden, kunt u een passagierskaart aanvragen. U moet dan bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. Degene die u vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren.

Kosten per aanvraag

€ 59,25 (u betaalt altijd de kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag)

U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Afhandeling

binnen 12 weken krijgt u bericht van ons

Online regelen

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen  Lees meer informatie over DigiD

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt zelf rijden
  • de kaart staat op uw naam en kunt u in elke auto gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Passagierskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt niet zelf rijden
  • u bent bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk van hulp van de bestuurder
  • de kaart staat op uw naam. Als u meerijdt, mag de bestuurder de kaart gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Instellingenkaart

  • uw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
  • uw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De arts van Argonaut bepaalt daarna of u een volgende keer opnieuw gekeurd moet worden. Dit vermeldt hij in uw dossier.

Hoe lang duurt het?

Uw aanvraag duurt maximaal 12 weken. Als u eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente uw aanvraag door naar Argonaut. U krijgt van hen een oproep voor het spreekuur aan het Stationsplein 17 in Dordrecht. De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag alleen na uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing. U krijgt een brief met onze beslissing.

Gehandicaptenparkeerkaart thuisgestuurd

Wij sturen de gehandicaptenparkeerkaart naar u op. Moet u toch langskomen? Maak dan telefonische een afspraak Ophalen gehandicaptenparkeerkaart via ons telefoonnummer 14 078. Op uw afspraak neemt u mee:  

  • uw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • het afhaalbewijs
  • uw oude gehandicaptenparkeerkaart, als u deze eerder heeft gehad
Vernieuwen kaart

Vraag uiterlijk 2 maanden voor het verlopen van uw gehandicaptenparkeerkaart een nieuwe aan. Als na uw aanvraag blijkt dat voor u opnieuw een medisch advies nodig is, krijgt u daarvoor een oproep van Argonaut.

Kaart kwijt of gestolen

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen Lees meer informatie over DigiD

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen

De nieuwe kaart is net zo lang geldig als de kaart die u kwijt bent.

Bijzondere bijstand (bijdrage in de kosten)

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten bij de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart of de gehandicaptenparkeerplaats.

De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10

  • tussen 10.00 en 12.00 uur en
  • tussen 13.00 en 15.00 uur.
Meer informatie

Lukt het u niet om uw aanvraag digitaal te regelen? Bel ons dan via telefoonnummer 14 078, wij denken graag mee in oplossingen. Een instellingenkaart vraagt u altijd digitaal aan.

Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in en binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.