Contact

Commerciële partijen vragen soms geld voor diensten die u voordeliger of gratis direct bij de gemeente regelt. Heeft u vragen? Bel dan 14 078.

Online regelen

Deze producten regelt u eenvoudig online:

Lukt dit niet online? Dan kunt u een afspraak maken voor:

  • aanvraag paspoort of identiteitskaart en het afhalen daarvan
  • aanvraag rijbewijs en het afhalen daarvan
  • aangifte vermissing rijbewijs
  • omwisseling buitenlands rijbewijs
  • aanvraag VOG bij een nieuwe baan binnen 6 weken
  • legalisatie van een handtekening

Maak een afspraak

Heeft u een afspraak?

  • Voor u en onze veiligheid betaalt u alleen met pin
  • Via de bevestigingsmail annuleert u uw afspraak
  • Bel 14 078 als u uw afspraak wilt verplaatsen
Contactformulier

Heeft u vragen, tips of opmerkingen? We ontvangen ze graag via ons contactformulier

U kunt het contactformulier niet gebruiken om

  • een melding te doen over de openbare ruimte (overlast verkeerd geparkeerde auto's, zwerfafval, kapotte stoeptegels, lantaarnpalen). Een melding maakt u via Fixi.
  • bezwaar te maken tegen een parkeerboete of een vraag te stellen over een parkeerboete. Bezwaar maakt of vragen stelt u via de Belastingbalie.
Telefoonnummer
Openingstijden

Publiekshal

  • Maandag en woensdag: 11.30 - 20.00 uur
  • Dinsdag, donderdag en vrijdag: 08.30 - 12.00 uur

Let op: wij kunnen u uitsluitend op afspraak helpen!

Gemeentehuis

In 2024 is het Gemeentehuis elke zaterdag en zondag gesloten en op:

  • 2e Paasdag: maandag 1 april
  • Hemelvaart: donderdag 9 mei
  • 2e Pinksterdag: maandag 20 mei
  • Verkiezingen en herstellen stembiljetten: donderdag 6 en vrijdag 7 juni
  • 1e en 2e kerstdag: woensdag 25 en donderdag 26 december
  • Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari 2025
Bezoekadres en postadres

Weteringsingel 1, 3342 AE Hendrik-Ido-Ambacht

Postadres: Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht

Meer contactinformatie

E-mail

gemeente@h-i-ambacht.nl

Social Media

Whatsapp

Wilt u met ons WhatsAppen? Stuur ons uw WhatsApp-bericht via nummer:06 4085 9667

Tijdens openingstijden geven wij binnen 1 uur antwoord. Deel via WhatsApp geen persoonlijke gegevens, zoals uw burgerservicenummer (BSN).

Virtuele Assistent Gem / Livechat

Livechat

Komt u er op onze website niet uit? Chat dan live met een van onze medewerkers. Ziet u op de webpagina een chatknop rechts onderaan de pagina? Start dan met die knop een chatgesprek. U chat direct met 1 van onze medewerkers. De livechat is beschikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Virtuele Assistent Gem

Heeft u vragen over verhuizen, identiteitsbewijzen, gemeentelijke belastingen of openbare ruimte? Dan kunt u de virtuele assistent Gem gebruiken. U krijgt dan meteen een antwoord. De virtuele assistent Gem is een digitale hulp van de gemeente.

Gem is elke dag 24 uur beschikbaar en is geprogrammeerd om simpele vragen te beantwoorden. Het is dus geen echte medewerker waar u mee chat. Deel geen persoonlijke gegevens met Gem. Gem heeft geen persoonlijke gegevens nodig. Het kan zijn dat u toch iets persoonlijks deelt. In deze privacyverklaring leest u wat er dan gebeurt.

'Gem' is een afkorting voor 'gemeenten'. Gem is onderdeel van een proef. Het kan dus zijn dat Gem nog niet alles weet. Van uw gesprek leert Gem om u en andere inwoners beter te helpen.

Heeft u andere vragen? Of kan Gem u niet verder helpen? Ga dan tijdens kantoortijden naar onze livechat. U chat dan direct met een van onze medewerkers.

Bewonerspanel Onderzoekcentrum Drechtstreden

Als gemeente maken we beleid. Om goed beleid te kunnen maken, weten we graag hoe onze inwoners over dingen in Ambacht denken. Daarom hebben we samen met het Onderzoekcentrum Drechtsteden een bewonerspanel opgezet. Regelmatig vragen we leden van dat panel om hun mening. Doet u mee? Inschrijven voor het panel kan heel eenvoudig via het online inschrijfformulier van het Onderzoekcentrum Drechtsteden.

HVC Milieustraat

Heeft u kapotte spullen, grof tuin afval en/of bouwafval, dan kunt u die brengen naar Milieustraat Noordpolder, Crezéepolder 9.

Informatie daarover vindt u op hvcgroep.nl/zelf-regelen/afvalbrengstation

Sociaal Portaal Hendrik-Ido-Ambacht

Zorgvragen over jong en oud stelt u aan SOPHIA, Sociaal Portaal Hendrik-Ido-Ambacht.

Lees Simpel app om ingewikkelde brieven te begrijpen

Lees Simpel is een app die mensen helpt om ingewikkelde brieven te lezen, met hulp van AI. U maakt een foto van uw brief en de app geeft een samenvatting in begrijpelijke taal.
U kunt Lees Simpel gratis downloaden in de App Store (iPhone) of Play Store (Android). De Rijksoverheid steunt de app.

Lees Simpel gebruikt kunstmatige intelligentie (AI)

Ook AI kan een foutje maken. En wie samenvat, maakt keuzes: wat neem je wel of niet mee? De meeste samenvattingen kloppen en zijn makkelijker te lezen dan de brief zelf.

De app verzamelt geen gegevens, slaat de brief niet op en gebruikt geen ChatGPT. Het is niet nodig een account aan te maken.

Wilt u weten wat AI is? Bekijk de video kunstmatige intelligentie (AI).

Hoe werkt de app

  1. Maak een foto (scan) van de brief van de overheid, zorgverzekeraar of eigenlijk ieder ander bericht
  2. Met slimme computertechnologie laat de app in een paar seconde een simpele tekst zien met icoontjes. Het is net zoiets als de Google Lens-app, waarmee u bijvoorbeeld buitenlandse menukaarten kunt vertalen.

Lees Simpel is gemaakt door een groep vrijwilligers

Zij willen mensen helpen met lezen en schrijven. In Nederland hebben zo'n 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen en schrijven. Het merendeel is hier geboren en opgegroeid.

Kent u iemand die moeite heeft met lezen? Deel dan dit bericht en help anderen om makkelijker te lezen!