Ongewenst verhuurgedrag

Meent u dat uw verhuurder of verhuurbemiddelaar zich ongepast gedraagt, dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag.

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag.

Wat kunt u melden?

U kunt contact opnemen met het Meldpunt als

de verhuurder:

  • u discrimineert.
  • u bedreigt of anderszins bang maakt.
  • te hoge borg vraagt (meer dan 2 maanden kale huur).
  • geen schriftelijk huurcontract maakt.
  • u geen goede informatie geeft over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan).
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
    • hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.

De verhuurbemiddelaar:

  • bemiddelingskosten vraagt.
Wat doet het Meldpunt?

ContourdeTwern gaat namens de gemeente met uw melding aan de slag.

Dit bedrijf

  • noteert meldingen die huurders doen en brengt deze in kaart.
  • zoekt samen met de huurder naar een mogelijke oplossing.
  • ondersteunt en informeert huurders.
  • spreekt in overleg met de huurder de verhuurder of huisbaas aan, wanneer dat nodig is.
Iets melden?

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de eerste stap en gaat met de verhuurder in gesprek. Natuurlijk begrijpen wij dat dit moeilijk of lastig voor u kan zijn. Is er na dit gesprek geen oplossing voor het probleem dat u ervaart? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan mag u dit doorgeven aan het Meldpunt. Het melden van het ongewenst verhuurgedrag kan door een e-mail te zenden aan gemeente@h-i-ambacht.nl. U kunt anoniem melden, maar gemakkelijker is als u uw naam, adres, telefoonnummer en e-maladres laat weten.U geeft in uw melding in ieder geval:

  • een omschrijving van uw klacht,
  • de naam en contactgegevens van de verhuurder en
  •  wat het resultaat is van het eerste gesprek dat u met de verhuurder hield.

ContourdeTwern gaat vertrouwelijk met uw gegevens om.

Discriminatie kunt u ook melden via discriminatie.nl.