Alcoholwetvergunning
Als u alcohol verkoopt of schenkt in uw zaak, hebt u een alcoholwetvergunning nodig. Deze vergunning heette vroeger de drank- en horecawetvergunning. Ook als u alcohol verkoopt in een slijterij, een vereniging of stichting bent waar (zwak) alcoholhoudende drank geschonken wordt, hebt u een alcoholwetvergunning nodig. Verkoopt u eten en of alcohol wat direct in uw inrichting genuttigd kan worden, dan hebt u waarschijnlijk ook een exploitatievergunning (verwijzing) nodig. Bijvoorbeeld als u een horecabedrijf wilt beginnen of overnemen. Wilt u tijdens een evenement tijdelijk (zwak) alcoholhoudende drank verkopen? Dan hebt u een ontheffing nodig. Informatie over deze ontheffing vindt u op Alcoholwet ontheffing (schenken van zwak alcoholhoudende dranken).
U maakt een afspraak voor een gesprek met team Vergunningverlening & Handhaving van gemeente Hendrik-Ido-Ambacht via telefoonnummer 14 078. U neemt naar het gesprek alle documenten mee die nodig zijn voor de aanvraag. Die documenten vindt u onder de vraag "Wat stuur ik mee?".
Het in behandeling nemen van uw aanvraag voor een alcoholwetvergunning kost:
- voor het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf € 315,--
- wijzigen van bestaande vergunning (bijvoorbeeld de inrichting) € 92,40
- voor het wijzigen van leidinggevenden op de drank- en horecavergunning € 62,90
Wanneer u een commercieel bedrijf start levert u de volgende documenten aan:
- het aanvraagformulier Alcoholwetvergunning wijzigen/aanvragen model A
- Per leidinggevende: de bijlage behorende bij model A
- een kopie van het identiteitsbewijs (rijbewijs voldoet niet);
- diploma Sociale Hygiëne (origineel tonen);
- een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie;
- arbeidsovereenkomst
- een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken (niet ouder dan drie maanden);
- een huur-, pacht- of koopovereenkomst van het pand;
- gegevens van de capaciteit van de mechanische ventilatie;
- plattegrond met aanduiding van de maten (schaal 1:100);
- een volledig ingevuld en ondertekend Formulier Wet Bibob en Vergunningen, inclusief bijlagen.
Paracommercieel horecabedrijf
Als u een paracommercieel horecabedrijf start of overneemt levert u de volgende documenten aan:
- het aanvraagformulier Alcoholwetvergunning aanvragen/wijzigen model B
- per leidinggevende:
- de bijlage behorende bij model B;
- een kopie van het identiteitsbewijs (rijbewijs voldoet niet);
- diploma Sociale Hygiëne (origineel tonen);
- een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie.
- een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken (niet ouder dan drie maanden);
- een huur-, pacht- of koopovereenkomst van het pand; gegevens van de capaciteit van de mechanische ventilatie;
- plattegrond met aanduiding van de maten (schaal 1:100);
- bestuursreglement waarin beschreven is wat de regels zijn rondom alcoholgebruik;
- lijst van namen van de barvrijwilligers
Als er een wijziging optreedt bij de leidinggevenden, moet u dit melden. U kunt de wijzigingen doorgeven met het aanvraagformulier wijziging leidinggevenden Alcoholwet
De volgende wetgeving is van toepassing: