Exploitatievergunning horeca

Wilt u een horecabedrijf beginnen of overnemen? Vraag dan om een exploitatievergunning aan de gemeente. Deze vergunning geldt voor de eigenaar en voor het pand.

Bent u van plan alcoholhoudende drank te verkopen die in of direct om uw horecazaak gedronken kunnen worden, dan heeft u ook een alcoholwetvergunning nodig. Informatie daarover vindt u via de link rechts in beeld.

Hoe vraag ik een vergunning aan?

U maakt een afspraak voor een gesprek met team Vergunningverlening & Handhaving van gemeente Hendrik-Ido-Ambacht via telefoonnummer 14078. U neemt naar het gesprek alle documenten mee die nodig zijn voor de aanvraag. Die documenten vindt u onder de vraag "Wat stuur ik mee?".

Wanneer heb ik (g)een vergunning nodig?

U hebt geen exploitatievergunning nodig als u een van de onderstaande inrichtingen wilt starten/overnemen:

  • automatieken;         
  • broodjeszaken        
  • croissanteries;         
  • koffiebars;         
  • lunchrooms;          
  • ijssalons;          
  • tearooms; 
  • inrichtingen die worden geëxploiteerd door para-commerciële rechtspersonen.

Begint u een andersoortige horecazaak zoals een restaurant, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis, kantine of clubhuis of neemt u er zo een over, dan hebt u een exploitatievergunning nodig.

Hoe lang duurt het?

Binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag laten wij u weten of u de vergunning krijgt.

Wat kost het?

Het in behandeling nemen van uw aanvraag voor een exploitatievergunning kost:

  • voor het exploiteren van een horecabedrijf € 315,00        
  • voor het wijzigen van leidinggevenden op de exploitatievergunning € 62,90
  • voor het wijzigen van bestaande exploitatievergunning € 92,40
Wat stuur ik mee?
  • Ondertekend formulier Exploitatievergunning vragen of wijzigen·   
    Per leidinggevende:
                        o   een kopie van het identiteitsbewijs (rijbewijs voldoet niet);
                        o   een kopie van een geldige arbeidsovereenkomst.
  • een plattegrond met aanduiding van de maten schaal 1:100 (inclusief de functie en oppervlakte aangegeven);
  • een plattegrond van het terras op schaal 1:100 (inclusief de maten aangegeven);
  • een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden);
  • een huur- pacht- of koopovereenkomst van het pand;
  • een volledig ingevuld en ondertekend Formulier Wet Bibob en Vergunningen, met bijlagen.
Wanneer wijzig ik mijn vergunning?

Als er een wijziging optreedt bij de leidinggevenden, moet u dit melden. Voor het doorgeven van de wijziging kunt u het aanvraagformulier melding bijschrijven leidinggevenden exploitatievergunning downloaden. Vervolgens verstuurt u het ingevuld en ondertekend formulier naar apv@h-i-ambacht.nl. U kunt het formulier ook per post zenden, dan aan: Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Team Vergunningverlening & Handhaving, Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht.

Wetgeving